De winkelwagen is leeg.

Neem gerust contact met ons op als u niet verder komt!

Veel gestelde vragen

Wij maken gebruik van Ideal in samenwerking met het Nederlandse bedrijf Multisafepay, een veilig betaalsysteem welke door de volgende banken wordt ondersteund: ABN AMRO, Rabobank, Friesland Bank, ING, SNS, SNS Regio Bank, Fortis en ASN Bank. 
Jazeker, neemt u daarvoor eerst even contact op met onze klantenservice. Wij maken graag een afspraak om bij u langs te komen en de mogelijkheden te bespreken.
Omdat wij veel werken met verse producten hebben wij een iets ander verzend beleid dan dat u wellicht gewend bent van andere webshops. Bestellingen die geplaatst zijn in onze shop worden op dinsdag, woensdag en donderdag verstuurd met TNT en de volgende dag bij u afgeleverd. Het is belangrijk om te zorgen dat uw pakket in ontvangst genomen kan worden als u verse producten besteld! Wij versturen geen producten op maandag omdat de bakkerij waar wij mee samen werken dan gesloten is. Wij versturen ook geen producten op vrijdag omdat leverving in het weekend niet gegarandeerd is. 
Wij willen graag een constante kwaliteit leveren. Wanneer u een klacht heeft over onze producten, de levering, website of andere zaken die betrekking hebben op het functioneren van Spelftfood.nl, aarzel niet en neem direct contact met ons op via webshop@speltfood.nl. Binnen 3 werkdagen zullen wij de klacht bekijken en proberen naar ieders tevredenheid de klacht op te lossen. Wanneer wij meer tijd nodig hebben voor het afhandelen van deze klacht brengen wij u voortijdig hiervan op de hoogte. Klachten over bestellingen die door de post niet afgeleverd kunnen worden op het aangegeven adres en enekele dagen later opgehaald worden bij een post afhaal punt kunnen wij helaas niet in behandeling nemen. 

Verzendkosten

0 - 10 kg € 3,95
10 - 20 kg € 7,95
20 - 50 kg € 15,00
50 - 100 kg € 27,50
100 - 150 kg € 42,50
Wij verzenden geen verse broden naar België, dit omdat de pakketdienst er 3 dagen over doet om de bestelling af te leveren. Verzend tarieven voor België zijn als volgt:
0 - 20 kg € 12,50
20 - 50 kg € 25,00 
50 - 100 kg € 45,00 
100 - 150 kg € 75,00.

Algemene informatie

informatie over voedingswaarden en allergenen kunt u vinden bij bijna alle producten, heeft u een specifieke vraag? Stuur dan een mail naar: webshop@speltfood.nl
Speltmeel is de algemene naam voor het gemalen product waaraan de kiemen of de zemelen geheel of gedeeltelijk zijn onttrokken. De voedingswaarde en de kleur zijn afhankelijk van de hoeveelheid aan kiem- en zemeldeeltjes. Hoe meer zemel- en kiemdeeltjes hoe gezonder en hoe donkerder het speltmeel. Speltbloem is meel dat zodanig vaak gemalen en gezeefd is dat kiemen en zemelen niet met het blote oog waarneembaar zijn. Hetgene wat overblijft is de zetmeelrijke meelkern. Bloem bevat veel eiwitten en koolhydraten en weinig vezels.
In Nederland mag iets al speltbloem heten als er 51% spelt en 49% tarwe in verwerkt is. Daarnaast mag een bakker brood al speltbrood noemen als er slechts 5% spelt in verwerkt is. Voor ons is speltbrood brood van 100% speltbloem. Onze bakker gebruikt alleen de speltsoort ‘Franckenkorn’, de meest zuivere speltsoort die er te krijgen is. Veel gebruikte speltrassen zijn namelijk helemaal niet zo zuiver, omdat ze vroeger zijn gekruist met tarwe en daardoor altijd tarwegenen bevatten.
Onze bakker gebruikt goede vetten om het brood op een natuurlijke manier iets langer houdbaar te houden. Dat doen ze met extra virgine olijfolie uit Spanje. Deze olijfolie werkt licht ontstekingsremmend en bevat veel krachtige anti-oxidanten.
Desem heeft een lichtzure smaak, het geheim van echte goede desem is de juiste verhouding tussen melkzuur en de azijnzuurbacteriën. Dit is vakkennis! Helaas gaat het vaak niet goed hierdoor ontstaat er een te zure smaak. Ook heeft de graansoort invloed op de smaak van het desem. Roggedesem heeft een zuurdere smaak dan desem van spelt.
Onze bakker gebruikt gejodeerd zout in zijn brood, omdat hij heeft ervaren dat zeezout het glutennetwerk van het speltbrood aantast. Hiervoor deed hij verschillende experimenten en deelde deze ervaringen met Universiteit Wageningen. Blijkbaar heeft het te maken met de mineralen in zeezout. Dit effect kan wel worden tegengaan met broodverbetermiddelen, maar de Frank kiest ervoor om geen enkele chemische toevoegingen te gebruiken. Omdat tarwe sterkere gluten heeft, kan daarin wel zeezout worden gebruikt.
Sinds de jaren ‘50 is brood niet meer geëvalueerd maar gemanipuleerd tot een fastfoodproduct. Vooral de granen (tarwe, maïs, rijst) zijn doorgeschoten in meer opbrengst per vierkante meter en meer gluten zodat elke machine brood kan bakken. Er komt geen ambacht meer aan te pas. Eerlijk brood betekent voor ons gebruik maken van basisgrondstoffen (graan, water, zelfgemaakte desem, zout en eventueel een vetstof zoals olijfolie), gebakken volgens het slowfood proces. Een lang proces met veel rusttijden van minimaal 24 uur. Zo krijg je een smakelijk, gezond en met liefde gebakken brood. Alleen echte bakkers die hun vak verstaan, kunnen op die manier bakken. In essentie is het meest ambachtelijk gebakken slowfood brood, het meest gezonde brood.
De basis van brood is meel. Meel is de algemene naam van gemalen graan: van bloem tot volkorenmeel. Tegelijkertijd wordt met meel ook alles bedoeld wat tussen bloem en volkorenmeel in zit. Wat is het verschil tussen witbrood, bruinbrood en volkorenbrood? Witbrood is uitsluitend gemaakt van bloem. Volkorenbrood is uitsluitend gemaakt van volkorenmeel. Wanneer deze twee gecombineerd worden, in welke verhouding dan ook, heet het bruinbrood. Zelfs wanneer er slechts 1% volkorenmeel wordt gebruikt.
De warenwet maakt onderscheid in de verschillende producten die we na vermaling van een graankorrel krijgen: volkorenmeel, meel en bloem. Volkorenmeel is meel waarin alle in de graankorrel van nature voorkomende bestanddelen in hun ‘natuurlijke’ verhouding aanwezig zijn. Kortom hetgene wat overblijft na het malen van graankorrel. Doordat volkorenmeel nog alle kiem- en zemeldeeltjes bevat is het rijk aan mineralen, vezels en vitamines.
Koolhydraten worden ook wel suikers of sacchariden genoemd. Ze bestaan uit één of meerdere monosacchariden. Bekende voorbeelden van monosacchariden zijn fructose en glucose. Wanneer twee monosacchariden een verbinding aangaan vormen ze een disacharide, bijvoorbeeld tafelsuiker. Wanneer duizenden monosachariden zoals glucose een verbinding aangaan vormen ze zetmeel. Koolhydraten komen dus in verschillende vormen en verschillende producten voor.

Zijn koolhydraten ongezond?
De laatste tijd staan koolhydraten in een kwaad daglicht. Ze staan bekend als dikmakers en worden in verband gebracht met snelle veroudering. Met als gevolg dat sommige mensen kiezen om koolhydraten te vermijden. Vaak wordt echter vergeten dat koolhydraten essentieel zijn voor het functioneren van onze hersenen en voor het bewegen van spieren. Maar als we niet dik willen worden en koolhydraten niet willen vermijden, wat moeten we dan doen? Het is om belangrijk om onderscheid te maken tussen langzame en snelle koolhydraten. Het verschil zit hem in de snelheid waarmee een koolhydraat wordt opgenomen door het lichaam. Over het algemeen worden koolhydraatrijke producten die weinig vet, eiwitten en vezels gerekend tot de snelle koolhydraten. Koolhydraatrijke producten die veel vet, eiwitten en vezels bevatten behoren tot de langzame koolhydraten. Vet, eiwitten en vezels vertragen namelijk de koolhydraatopname.

Het type koolhydraat dat iemand nodig heeft is afhankelijk van de mate van inspanning. Een wielrenner die een zware etappe rijdt heeft behoefte aan veel en snelle energie, terwijl een kantoormedewerker meer behoefte heeft aan constante langzame energie. Een kantoormedewerker kan daarom beter kiezen voor volkorenbrood met kaas terwijl de wielrenner beter een witte boterham met jam kan eten. Het antwoord op deze vraag is dus geheel afhankelijk van de soort koolhydraat en de mate van inspanning.